Cukorbeteg sportolók. A 2-es típusú diabétesz

Hogyan sportoljon egy cukorbeteg?

Szöveg: tématámogatás, LifeLikeJean Orsolya Istock A rendszeres mozgás segít a cukorbetegség megelőzésében és a kezelésében, cukorbeteg sportolók esetén pedig a szervezet általános állapotának javításában, az egyensúlyi állapot fenntartásában, a normál testsúly megtartásában és a szövődmények elkerülésében Nem mindegy az intenzitás!

A cukorbetegséggel kapcsolatos legfontosabb kérdésekre Dr. Szabó Judit, cukorbeteg sportolók LifeLike Egészségügyi és Mozgásdiagnosztikai Központ belgyógyász-diabetológusa válaszol, emellett 7 tippet is ad, hogy hogyan állítsák össze mozgásprogramjukat a diabétesszel küzdők. Mi a cukorbetegség?

A cukorbetegség egy anyagcserezavar, amely a szénhidrátháztartása zsír- és fehérje-anyagcsere felborulását okozza. A betegséget az váltja ki, hogy a szervezet a hasnyálmirigy által termelt hormon, azaz az inzulin teljes hiánya vagy az inzulintermelő sejtek nem megfelelő működése miatt nem képes a glükózt szőlőcukrot energiává alakítani.

Milyen típusai vannak, és mi jellemző azokra?

cukorbeteg sportolók

A cukorbetegségnek két fő csoportját különböztetjük meg: az 1-es típusú és a 2-es típusú cukorbetegség de ezen kívül is léteznek más típusok, például az időszakos, terhességi diabétesz. Az 1-es típusú diabétesz általában gyermek- vagy serdülőkorban jelentkezik, de ritkán előfordulhat felnőttkorban is.

cukorbeteg sportolók

A betegségre jellemző, hogy a szervezetből vagy teljesen hiányzik az inzulin, vagy nagyon kevés van belőle, ezért azt pótolni kell általában bőr alá, injekcióban beadva. A 2-es típusú cukorbetegséget a legtöbb esetben felnőttkorban diagnosztizálják, de sajnos egyre több, nagyobb súlyfelesleggel rendelkező gyereknél is előfordul.

Kialakulásában a túlsúlynak, a mozgásszegény életmódnak kiemelt szerepe van.

Cukorbetegség és testmozgás - Mit és mennyit sportoljon a diabéteszes?

A betegség lassan fejlődik ki, gyakran már évek óta fennáll, amikor diagnosztizálják. A 2-es típusú diabétesz előszobája az inzulinrezisztencia, ami kezeletlenül, életmódbeli változtatások nélkül szinte törvényszerűen alakul cukorbetegséggé. Így előzheted meg a felső légúti betegségeket Milyen tünetek figyelmeztethetnek cukorbetegségre?

Szakemberek szerint a cukorbetegeknek kifejezetten ajánlott a testmozgás. Bár a versenysport nem javasolt, olimpiai aranyérmesek és a hegymászók között is van diabéteszes. Ezeket látta már? A kormány tisztázta, pontosan hol is kell maszkot viselni A svájci főváros augusztus végén nem mindennapi sporteseménynek adott otthont: Genfben rendezték a diabétesszel élő fiatalok labdarúgó Európa-bajnokságát. Az immár három éves múltra visszatekintő versenysorozat célja, hogy bebizonyítsa: a cukorbetegség senkit sem akadályoz a testmozgásban.

A diabétesznek vannak cukorbeteg sportolók tünetei. Ilyen például a nagy mennyiségű vizelet, a gyakori vizelési inger, a folyamatos szomjúságérzet, a szájszárazság, a hirtelen, egyéb okokkal nem magyarázható fogyás, illetve a fáradtság, az étvágytalanság, a hányinger, a bőrviszketés, a fogékonyság bakteriális fertőzésekre. Ha valaki ezekre a tünetekre nem figyel fel, a betegségét elhanyagolja, akkor a cukorbeteg sportolók diabétesznek olyan súlyos szövődményei lehetnek, mint érszűkület vagy látásromlás.

Hogyan diagnosztizálható a cukorbetegség? A cukorbetegség diagnózisa csak vénás vérvétellel végzett vércukor meghatározás alapján állapítható meg. A gyógyszertárban kapható vércukormérő készülékek inkább önellenőrzésre jók. Ezekre cukorbeteg sportolók vizsgálatokra lehet szüksége egy futónak Mire kell figyelni a cukorbetegeknek sportválasztáskor?

Hogyan sportoljon egy cukorbeteg?

A rendszeres mozgás segít a cukorbetegség megelőzésében és kezelésében, betegség esetén pedig a szervezet általános állapotának javításában, az egyensúlyi állapot fenntartásában, a normál testsúly megtartásában és a szövődmények elkerülésében.

A cukorbetegség minden stádiumában a testmozgás kifejezetten ajánlott cukorbeteg sportolók, mert kiegyensúlyozott táplálkozás mellett segít a normális tartományban tartani a vércukorszintet. Ami ilyenkor fontos: a fokozatosság betartása! Az 1-es típusú cukorbetegség jóval nagyobb elővigyázatosságot és kontrollt igényel. Mivel a testmozgás jelentősen befolyásolja a vércukorszintet, az cukorbeteg sportolók gyakoriságát, időpontját, időtartamát, intenzitását, a választott mozgásforma jellegét nagyon pontosan meg kell határozni, és az étkezések és az inzulinkezelés függvényében kell megtervezni.

Az 1-es típusú cukorbetegségnél kerülni kell az extrém fizikai terhelést, és nem ajánlott a hosszú, kimerítő futás sem. Futhat-e a cukorbeteg? Kezdeti stádiumban az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség diétával és rendszeres mozgással, illetve évenkénti szakorvosi vizsgálattal kordában tartható.

TE IS LEHETSZ CUKORBETEG!

Ilyenkor kifejezetten ajánlott a kardió típusú mozgás, így például a kocogás, a nem túl megerőltető tempójú futás. Ám ha valakinek előrehaladott diabétesze és annak szövődményeként neuropátiája — az idegek károsodása a magas vércukorszint miatt izrael kezelés cukorbetegség vélemények van, akkor tilos a futás, mert tönkremehetnek a láb kisízületeit, illetve kifekélyesedhet a láb!

Ha az inzulinos beteg a hosszútávfutást választja, számára életbevágó, hogy csak szigorú orvosi kontroll mellett, szakember segítségével tegye azt! Nála ugyanis nagyon nagy a hipoglikémia, azaz a vércukorszint normális érték alá esésének kockázata.

Inzulinrezisztencia recept - Diétás rakott zöldség

Ennek kivédésére a szakorvossal egyeztetni kell a folyamatos, nagyjából 45 percenkénti szénhidrátpótlás módját és mennyiségét. Milyen szénhidrátot fogyaszthat a cukorbeteg, ha rendszeresen fut?

A "sötét oldal" Táplálkozási tippek cukorbeteg sportolóknak Edzeni cukorbetegséggel egyaránt más szemléletet kíván sportolótól és edzőtől is. Mind a magas, mint az alacsony vércukorszintnek sokkal radikálisabb hatásai lehetnek - hiszen náluk akár az edzést követő órában is fennállhat a lehetőség, hogy hirtelen annyira lezuhan a vércukor szintjük, mely akár eszméletvesztést is okozhat! Ellenben maga az edzés - különösen a súlyzós edzés — számos előnyét mérlegelve mindenképp ajánlott a cukorbetegséggel küzdőknek!

Szóba jöhetnek a gélek, a sportitalok? Futás előtt javasolt gyors és lassú felszívódású szénhidrátok kombinációját fogyasztani, ha közben is pótlásra szorul, akkor pedig gyorsan felszívódót. A gélek, sportitalok olyan szempontból jók, hogy konkrétan számolható a szénhidrátbevitel.

Cukorbetegség és testmozgás - Mit és mennyit sportoljon a diabéteszes?

Ám ezek többnyire gyorsan felszívódó szénhidrátot tartalmaznak, lassan felszívódót nem. Lassú felszívódású energiaforrásként fogyaszthatók az energiaszeletek, melyek szénhidráttartalma és felszívódása jobban kiszámítható, mint a csoki vagy az aszalt gyümölcs esetében. Így kerülheted el az kezelése nedves cukorbetegség fertőzéseket! Érdemes-e mérni a vércukorszintet edzés előtt, után vagy közben?

Sport cukorbetegen: akár olimpikon is lehetsz!

Ha a sportoló inzulinos, akkor kötelező mérni edzés előtt, után és akár közben is, ha bármilyen problémát érez. A rendszeres vércukorszintmérés azért cukorbeteg sportolók, mert információt ad arról, hogy adott mennyiségű, minőségű mozgás mit eredményez.

Ez lehet biciklizésevezés, edzés elliptikus tréneren, futó- vagy taposógépen. Több energiát használ a szervezeted, ha kombinálod a statikus és aerob mozgást.

cukorbeteg sportolók

Ez annyit jelent, hogy az edzést érdemes kardióval indítani kerékpár, elliptikus tréner, taposógép, futógépmajd súlyzós gyakorlatokkal folytatni, végül kardióval befejezni. Ha 10 kilónál több a súlyfeleslegedesetleg valamilyen mozgásszervi problémád van, kérd szakember segítségét, aki személyre szabott edzéstervet állít össze számodra, és felügyeli az edzéseidet.

Diabess Tea | Sportolhat a cukorbeteg? Sportoljon a cukorbeteg!

Mindig a fokozatosságra törekedj! Így elkerülheted azt, hogy lesérülj vagy túlterheld magad, és emiatt végleg elveszítsd a motivációd. Ha inzulinos cukorbeteg vagy, esetleg hipoglikemizáló gyógyszert szedsz — ami a vércukorszint leesését okozhatja —, akkor nálad csak az edzői felügyelettel végzett edzés jöhet szóba.

Edzés előtt mindig mérj vércukorszintet, majd 30 perc elteltével ismételd meg.

Táplálkozási tippek cukorbeteg sportolóknak

Sportolás közben nagyon fontos, hogy pótold az elvesztett energiát gyorsan felszívódó és egy kevés lassan felszívódó szénhidráttal. Ezért is nagyon fontos a folyamatos kontroll. Akár cukorbeteg valaki, akár nem, az edzés során elvesztett folyadékot mindig pótolni kell!

cukorbeteg sportolók

Legyen nálad vízzel, izotóniás itallal teli kulacs, amiből folyamatosan kortyolgatsz. Figyelem: cukros üdítőt és energiaitalt ne fogyassz!

További a témáról